More projects

What Women Want

Mode trends & online shoppen

Het Stylight Report

Wat wilden vrouwen het liefst hebben in het eerste kwartaal van 2016? Als Europa’s grootste fashion aggregator weten we bij Stylight precies welke mode items vrouwen zoeken, willen kopen en in hun kledingkast zouden willen hebben. Dus doken we in onze cijfers van de afgelopen drie maanden en maakten een interactieve infographic vol met trends, populairste mode items en merken.

De belangrijkste cijfers en weetjes van dit eerste kwartaal:

  • Zondagavond tussen zeven en negen uur is duidelijk het drukste moment op Stylight.
  • Wat zoeken Nederlandse vrouwen zoal op de zondagavond? Jurken, jurken en jurken!
  • Ons mobieltje wordt steeds populairder om online te shoppen: in de eerste drie maanden van 2016 zagen we een groei van 43,5% in mobiel verkeer ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

  • We zagen een exponentiële groei in het aantal zoekopdrachten naar Levi's 501, leren jurken en broeken met wijde pijpen. Kaftans, playsuits en wedge sneakers zijn beduidend minder populair.

  • Sneakers van Asics staan op nummer een in Nederland (en niet Adidas Originals zoals in de VS en België).

  • Nederlandse fashionistas kiezen voor design van eigen bodem als het om tassen gaat: Cowboysbag zijn het populairst. En wijken daarmee af van de wereldwijde trend en populariteit van Michael Kors.

Vrouwen & hun shopping inspiratie

$ 630 miljoen

Stylight's wereldwijde Gross Merchandise Value in 2015

Shoppen via mobieltje

43,5% groei

in Stylight’s mobiele verkeer wereldwijd
(Q1 2016 ten opzichte van Q1 2015)

Meer is altijd beter

33% groei

in het aantal producten live op Stylight
ten opzichte van 2014

Wanneer shoppen we?

Zondagavond

is het drukste moment op Stylight

Keep calm and keep on shopping

15% kledingaankopen online

Aandeel online in de categorie kleding 
in 2015 in Nederland*

Kleding online kopen? Ja!

Het lijkt erop alsof kleding voor het eerst het best online verkopende product is in de VS, volgens recente cijfers van ComScore. Die trend zien we ook bij Stylight: in 2015 wisten we immers €630 miljoen omzet voor onze partners te generen (een groei van 94% in onze Gross Merchandise Value (GMV), ten opzichte van 2014). Daarnaast groeide het aantal producten dat we op onze 15 lokale Stylight sites laten zien met bijna een derde.

In 2015 kochten Nederlandse consumenten 15% van hun kleding online, zo maakte ShoppingTomorrow bekend. Door wie en wat lieten we ons inspireren? En naar welke mode items en merken zochten we massaal? Bij Stylight zochten we het uit!

Stijliconen, streetstyle en trends

De 3 stijliconen van het eerste kwartaal

Items die we zoeken (en willen): UP & DOWN

Levi's 501 +++

Leren jurken ++
Broek met wijde pijpen +

Kaftans ---

Playsuits --
Wedge sneakers -

Celebs die we volgen en items die we willen hebben

Volgens de social media experts van Stylight zijn Kendall Jenner, Gigi Hadid en Kim Kardashian de celebs die we het meest volgden in dit eerste kwartaal van 2016. Gezamenlijk hebben deze drie dames maar liefst 135 miljoen volgers op Instagram. Wereldwijd laten vrouwen zich inspireren door deze dames. Maar ook streetstyle trends en tijdschriften worden geraadpleegd ter inspiratie.

Er werd dan ook duidelijk heel veel vaker - lees expontentieel - gezocht naar Levi's 501 en broeken met wijde pijpen. In Italië waren boyfriend jeans goed voor de sterkste groei in het aantal zoekopdrachten. Onze Belgische buren zijn werkelijk waar dol op sneakers: het aantal zoekopdrachten naar Stan Smith en Superstar sneakers steeg aanzienlijk ten opzichte van het laatste kwartaal van 2015. 

En ook niet onbelangrijk, welke mode items kunnen anno 2016 echt niet meer? Dit voorjaar kun je je niet (meer) vertonen in een kaftan of playsuit. Ook wedge sneakers zijn uit, als we onze Stylight gebruikers mogen geloven. In België zijn Birckenstocks echt een no-go.

Meest favoriete producten op Stylight.nl

Het kwartaal in kaart

Welke items waren het populairst in de categorieën jassen, broeken, rokken, blouses en laarzen? Op Stylight zochten Nederlandse vrouwen vooral naar:

  • Lichtgewicht jassen;
  • Broeken van katoen;
  • Strakke (pencil) rokken;
  • Blouses met lange mouw;
  • en enkellaarsjes met hak. Overigens net als in Italië en Frankrijk.


Daarnaast is het Britse merk Asos duidelijk favoriet. En niet alleen in Nederland, ook in Frankrijk en Spanje staat het merk op nummer een.

En wat was de kleur van dit kwartaal? Verrassend genoeg zochten Nederlandse fashionistas veelvuldig naar fiesta rode items. In onze buurlanden (België, Duitsland) kozen fashionistas voor een subtielere kleur, rose quartz. Net als in Spanje overigens.

Asics sneakers staan op nummer 1

Waar lopen we het liefst op? Sneakers zijn nog altijd bijzonder populair. In Nederland zochten vrouwen vooral naar Asics, gevolgd door Converse en Nike. In België volgen fashionistas in de voetsporen van de VS en zijn de schoenen van Adidas Originals - de populaire Stan Smiths en Superstars - favoriet. Onze Duitse buren kiezen liever voor old school schoeisel van Vans.

Dol op designertassen

Top 5 tassenmerken

1. Cowboysbag

2. Michael Kors 3. DKNY 4. Legend 5. Mi Pac

Maar niet tijdens de sale

20% minder

zoekopdrachten naar designertassen

Designertassen van eigen bodem

Een designertas staat hoog op ieders wensenlijstje. Iedere vrouw zou er wel meerdere om haar arm hebben willen bungelen. Maar zijn we ook bereid om daar de hoofdprijs voor te betalen?  Gek genoeg, in Nederland wel. Tijdens de winteruitverkoop zochten we niet vaker naar designertassen. Sterker nog, we zagen een krimp van 20%. Dit in tegenstelling tot onze Belgische buren: die zijn dol op de uitverkoop. Tijdens de solden zochten zij beduidend vaker naar designertassen (+21%), net als in Frankrijk en Brazilië.

Benieuwd welke merken favoriet zijn? We zijn vooral dol op tassen van eigen bodem. Het Amsterdamse merk Cowboysbag staat met stipt op nummer een. Armcandy van Michael Kors blijft populair (en staat op nummer twee) maar in Nederland wijken we duidelijk af van een wereldwijde trend. De tassen van de Amerikaanse designer zijn namelijk de absolute nummer een in Italië, België, Spanje, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. 

Download hier de infographic!

[unex_ce_button id="content_83up4us2t,column_content_6a0i1ac4d" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="15px" button_width="full_width" button_alignment="left" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#29CEB6" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.nl/wp-content/uploads/sites/37/2016/04/Stylight-Report-wat-vrouwen-graag-willen-alle-cijfers-en-populairste-mode-items-in-Nederland-en-buurlanden.png" button_link_type="download" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD[/ce_button]