More projects


De online shopper in kaart

Modetrends & online shoppen
– Het Stylight Report –

Wie koopt er mode online?

Hoe shopten Nederlandse consumenten (man, vrouw, millennials) en wat wilden ze graag hebben in het tweede kwartaal van 2016? Als Europa’s grootste fashion aggregator weten we bij Stylight precies welke mode items met name vrouwen - zo’n driekwart van onze gebruikers is immers vrouw! - zoeken, willen kopen en in hun kledingkast zouden willen hebben. Dus doken we weer in onze cijfers van de afgelopen drie maanden en maakten een interactieve infographic met trends, populairste mode items en merken.

De belangrijkste cijfers en weetjes van het tweede kwartaal:

  • Zondagavond tussen zeven en acht uur is duidelijk het drukste moment op Stylight.
  • Babyboomers (45-64 jaar) zijn fan van Stylight en goed voor 40%.
  • Wat zoeken Nederlandse vrouwen op de zondagavond? We zagen een exponentiële groei in het aantal zoekopdrachten naar galajurken, slingbacks en midi rokken.
  • New Balance en Roshe run sneakers zijn beduidend minder populair. Dat geldt ook voor slip on varianten.
  • Nederlandse fashionistas gaan unaniem voor Asos, net als in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Frankrijk.

De Nederlandse online shopper

Hoe ziet de Nederlandse online shopper er uit? In tegenstelling tot andere landen is de gemiddelde Stylight gebruiker in Nederland een tikkeltje ouder. De grootste "fans" bevinden zich in de leeftijd 45-64 jaar. In Italië en Frankrijk - maar ook bij onze Belgische buren - zijn de gebruikers een stuk jonger. 

Haast een derde van de gebruikers in Nederland zijn vrouw; in andere landen ligt het aandeel mannen hoger. 

Wellicht niet verrassend zijn de Grote Vier, samen met Eindhoven, de steden waar Stylight het populairst is. Met Amsterdam bovenaan.

Ruim 60% van de Nederlanders deed een online aankoop in het eerste kwartaal. En wanneer? Net als in het eerste kwartaal is de zondagavond - gevolgd door de woensdag en vrijdagavond overigens - het drukste moment om online te shoppen. Na het avondeten, tussen 19.00 en 20.00 uur.

Ook de drukste dag - 22 mei - was een zondag. Daarmee wijken we echter af van online shoppers in Spanje en Duitsland waar de zondagmiddag het drukst is. In het Verenigd Koninkrijk en de VS is juist de maandagavond populair. 

En wat kopen we dan precies? In Europa shoppen we kleding en sportartikelen het meest online. Maar: we zoeken eerder op merk, dan op een bepaald product. 

We zien ook een groei in de manier waarop we online shoppen. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar doen we onze online aankopen steeds meer via de mobiele telefoon.  Meer dan via desktop: het wereldwijde desktop verkeer op Stylight betrof 43% tegenover 57% op ons mobieltje.

In dit tweede kwartaal staan de Millennials (18-34 jaar) centraal. Qua verdeling man/vrouw zijn de cijfers voor Nederland hetzelfde. In andere landen, zoals België zien we dat het aantal vrouwen hoger is binnen deze jongere doelgroep.

Dat heeft vast niks te maken met het feit dat circa 80% direct een product koopt als ze het vinden. Wat in vergelijking tot sommige andere landen best hoog is: in Australië ligt het percentage veel lager (25%) en ook in het Verenigd Koninkrijk (27%) kopen Millennials niet direct een item nadat ze het hebben gezien.

Ons zoekgedrag

Gingen Nederlandse vrouwen in het eerste kwartaal massaal voor rood, in de lente was donkerblauw - navy - een kleurtoon waar we fan van waren. Er is massaal gezocht naar jurken: van kort en zomers tot avondjurk.

We zoeken het meest naar het merk Asos. Het Duitse Rieker (schoenen) staat op twee, gevolgd door het Britse Chi Chi London (jurkjes).

En al staan we bekend als een prijsbewust volkje, we laten ons niet gek maken door de sale. Tussen de tweede helft van juni tot half juli zagen we geen significante groei in het aantal bezoeken. Sterker nog, we zagen een krimp van zo'n 12%. 

#Inspiratie door Instagram

Instagram blijft populair en een bron van inspiratie. De grootste trends? Dobberen in de zee of het zwembad op een...knalroze flamingo! De opblaas krokodil is passé en de hashtag flamingofloat is hot. Ook zagen we veel foto's van vrouwen in badpakken. Van Kim Kardashian tot model Hailey Baldwin. Instagram staat er vol mee.

En de laatste trend: milkshakes. Ook wel freakshakes genoemd. Want de milkshakes hebben geen 'normale' smaken als banaan, aardbei of chocolade, maar donut, cookie dough of zelfs suikerspin! En ja, getopt met een échte donut... Wat nou zomerdieet? 

Op New Balance sneakers zijn we uitgekeken. Dat geldt ook voor Roshe runs en voor slip on varianten. Wel hebben we massaal gezocht naar galajurken, slingbacks en midirokken.

 

Ben je fan van onze infographic?

Download deze hier!

[unex_ce_button id="content_83up4us2t,column_content_6a0i1ac4d" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="12px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#00929e" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.nl/wp-content/uploads/sites/37/2016/07/Stylight-report-online-shoppen-eerste-kwartaal.jpg" button_link_type="download" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD INFOGRAPHIC[/ce_button]

of de individuele slides

[unex_ce_button id="content_83up4us2t,column_content_z4qn277od" button_text_color="#ffffff" button_font="bold" button_font_size="12px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="2px" button_bg_color="#00929e" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="2px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://love.stylight.nl/wp-content/uploads/sites/37/2016/07/Stylight-report-online-shoppen-Nederland.zip" button_link_type="download" button_link_target="_blank" has_container="" in_column="1"]DOWNLOAD SLIDES[/ce_button]