Hillary Clinton: een ode aan haar broekpakken
Lofzang voor Hillary Clinton & haar beste outfits
Ze is dol op broekpakken (in haar Twitter bio noemt ze zichzelf 'pantsuit aficionado') én had de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten kunnen worden. Het Amerikaanse volk besliste anders. Als een ode aan deze sterke vrouw maakten we bij Stylight een infographic over haar stijl want wat zullen we haar en die pantsuits missen.
Tijdens de verkiezingsrace werd er veel aandacht besteed aan haar kledingkeuzes (en niet die van Trump). Een vrouw aan de macht wordt dikwijls, dan niet altijd, beoordeeld op haar kleding. Zo kon een Armani jas ter waarde van $12.495 rekenen op felle kritiek, besteedde blogger Man Repeller een gehele blog aan de broekpakken van Hillary en verkleedde Katy Perry zich als 'Hilly' voor Halloween.
Van de 40 outfits die wij analyseerden, samen met kleurenpsychologe Silvia Regnitter-Prehn, droeg ze 39 keer een broekpak en slechts een keer een jurk. Bij haar nominatie en het laatste televisiedebat koos ze voor wit; bij haar speech - na de overwinning van Trump - koos ze voor paars. Een kleur - loyaliteit, het samenkomen van twee partijen en berouw - die misschien wel meer zei dan haar woorden.
Alle kleuren van de regenboog
We moeten het haar nageven, ze is niet bang voor kleur. Sinds haar nominatie in juli zien we de voormalige First Lady het vaakst in het blauw (20% van haar outfits), rood of groen (beiden goed voor 13%). Verrassend is haar liefde voor blauw niet, het is natuurlijk de kleur van de Democraten. De kleur symboliseert toewijding, zelfreflectie en een duidelijke visie, aldus Silvia. Geen slechte eigenschappen voor een toekomstig staatshoofd, toch?
Haar keuze voor rood (13%) daarentegen kan worden gezien als een verrassende - of spannende - keuze. Ten eerste is het de kleur van de Republikeinen; het straalt kracht, motivatie, moed en uithoudingsvermogen uit. Voor rood koos Hillary bij belangrijke momenten zoals het eerste debat met tegenstander Donald Trump. Overigens koos ze bij het tweede debat voor blauw en het derde voor wit. Analisten zagen in die laatste keuze een verwijzing naar de strijd van vrouwen voor het kiesrecht. De kleur staat ook voor puurheid en reinheid. Aanhangers werden opgeroepen om wit te dragen op 8 november (#WearWhiteToVote) maar het mocht niet baten.
Alle drie de outfits waren aan de hand van de Amerikaanse designer Ralph Lauren. Volgens Silvia was de keuze voor de drie debatten met drie kleuren niks minder dan een uitgekiende garderobe strategie en kunnen we daarin de liefde voor haar vaderland terugzien. En dus de verwijzing naar de suffragettes uit het begin van de 20e eeuw.
Voor haar laatste publiekelijke optreden - na het bekendmaken van de verkiezingsresultaten - verscheen Hillary wederom in een broekpak van Ralph Lauren. De kleuren? Paars met zwart. Manlief Bill droeg een matching - paarse - stropdas. De kleur staat voor loyaliteit, het samenbrengen van twee partijen. En ja ook berouw. Maar het heeft ook iets koninklijks. President werd ze niet, maar koningin van de Pantsuit Nation blijft ze wat ons betreft.
Het iconische broekpak
Ten tijde van de Clinton Years was Hillary uit te tekenen in mantelpakjes en glimmende avondjurken. Al dan niet met een haarband in het haar. De Hillary van toen staat in sterk contrast met de vrouw die we de afgelopen maanden zagen. Sinds haar politieke carrièrestappen kiest ze voor een meer mannelijke look. Het broekpak werd haar signature look. Sinds haar nominatie droeg ze exclusief broekpakken met uitzondering van een liefdadigheidsdiner in oktober. Toen droeg ze een lange fuchsia roze jurk van ja alweer Ralph Lauren.
'Why does Hillary wear pants only?' stond dzelfs in de top 5 trending vragen na het eerste televisiedebat (op 26 september), volgens Google. Ergens kunnen we haar geen ongelijk geven, broeken zijn comfortabel. Pas in 1993 mochten vrouwen in de Senaat een broek dragen! Met het kleding item dat haar zo bekend maakte in de laatste jaren maakt ze dan ook een subtiele statement. En ook vanuit modeland is er support: in 2008 nomineerde de Amerikaanse Glamour haar als Women of the Year en zei ze: "I'm grateful to Glamour because they liked my pantsuit". Sinds de nieuwe campagnerace zijn broekpakken hip. Zoals ze David Letterman - die vaak grapjes maakt over haar voorliefde voor het broekpak - vertelde: “thanks to the Internet, I can order new pantsuits 24/7”. En wij kunnen 'The Everyday Pantsuit Tee' kopen via de officiële website (momenteel overigens uitverkocht).
In haar kleurige kledingkast dus vooral broekpakken. Haar jasjes (vaak A-lijn) hebben doorgaans een hoog opstaande kraag (geeft extra status en macht). En ze moet alle items zelf bekostigd hebben, echt duur mag de kleding niet zijn. Sinds het voorval met de Armani jas droeg ze vijf outfits twee keer. Ze krijgt hulp van niet de minsten: Business Fashion Designer Nina McLemore, Kristina Schake (die ook met Michelle Obama werkte) en Vogue’s Anna Wintour kan ze tot haar mode adviseurs rekenen. Wel zo handig want power dressing gaat niet alleen om de juiste snit, kleur of designer. Het gaat om onmiddellijk herkenbaar zijn en daarom kunnen we haar uittekenen in broekpak, het liefst in een mooie kleur.
Het kapsel
"Pay attention to your hair, because everyone else will", zei Hillary zelf ooit tijdens een speech op Yale. Het lange haar met de pony is ingeruild voor een klassiek en vrouwelijk kapsel dat haar jukbeenderen complimenteert en met een beetje volume van boven. Dat macht en stijl uitstraalt. Dankzij haarstylist Isabelle Goetz zit het altijd goed en is het sinds de nominatie niet meer aangepast. Dat zou namelijk zomaar kunnen worden gezien als een verandering van politieke opvattingen...
_
Pantsuit Nation: maakten haar broekpakken Hillary onsterfelijk?